חוות דעת וביקורות באינטרנט – החוקים החדשים של הרשות להגנת הצרכן

למידע נוסף השאירו פרטים 👇

רכישת חוות דעת חיוביות ברשת? קניית ביקורות מזויפות? המלצות של כוכבי רשת או אושיות רשת? הכירו את החוקים החדשים של הרשות להגנת הצרכן בנוגע לכך!

חוות דעת מזויפת ואושיות רשת שממליצות מבלי לבדוק? השינויים החדשים של הרשות להגנת הצרכן שכל בעל עסק או נותן שירות חייב להכיר!

הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן מפרסמת הנחיות חדשות שמטרתן למנוע הטעיית צרכנים ברשת.
חברות מפרסמות? משפיעני רשת? בלוגרים עם עוקבים רבים?
אתם חייבים לקרוא ההנחיות המלאות של הרשות להגנת הצרכן.

כיצד אושיות רשת הופכות את העוקבים למקור פרנסה? כיצד ההנחיות החדשות של הגנת הצרכן על חוות דעות וביקורות ברשת מבקשות להפוך את הביקורות לאותנטיות ואמינות? מה חשוב לדעת בכל ביצוע ביקורת ברשת לפי ההנחיות החדשות? ועד כמה ניתן לאכוף את ההנחיות החדשות?

עוסקים בהמלצות על מוצר ברשת? תקראו את ההנחיות החדשות!

כדי להילחם בביקורות וחוות הדעות המזויפות, הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן הובילה השבוע מהלך משמעותי עם מטרה ברורה: ניתן לשלם בעבור ביקורות אך הביקורות על מוצר או שירות חייבת להיות אותנטית, כזו שמציג/ת המסר התנסו במוצר או בשירות ושהתשלום אינו קניית ביקורות חיובית אלא תשלום עבור שירות הביקורת.
ההנחיות האלו עוסקות בביקורות באינטרנט אך בהתאם לדיווחים המגיעים מהרשות, הנחיות אלו יהיו תקופות בכל מדיה בהן מתפרסמת ביקורות על מוצר או שירות.

אלו ההנחיות החדשות של “הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן” הצפויות להיכנס לתוקף באפריל 2021: 

  • איסור פרסום חוות דעת מפוברקות או מזויפות בכל סוג מדיה ובכל רשת חברתית.
  • בעל העסק לא יכול להסתמך בפרסומיו על חוות דעת על-ידי צרכן המוצג כצרכן אמיתי, אלא אם בעל העסק אימת שאכן מדובר בצרכן אמיתי שהתנסה במוצרים או בשירותים המדוברים.
  • אין לעלות חוות דעת/ביקורות מבעל העסק עצמו, בני משפחתו או כל אדם שקיבל על כך תמורה (גם אם אלו עשו שימוש במוצר או בשירות המדובר).
  • ניתן לשלם או לספק תמריצים עבור חוות הדעת אך על המפרסם לתת גילוי נאות שמדבר על ביקורת בתשלום.
  • תשלום או תמריץ על ביקורת נועדו לצורך הביקורת עצמה, אין לקנות ביקורות חיוביות או לכוון את המבקר כיצד לבקר את המוצר או השירות.
  • בעל עסק או מי מטעמו האחראי על נושא הביקורות צריך לאפשר פלטפורמה לדיווח על חוות דעה מזויפת ואף יבדוק כל טענה ויגיב בהתאם.
  • מבקרי המוצר ישקפו במדויק את חוות הדעת והצרכנים הצופים בביקורת יחשפו לתמונה המלאה.
  • כל חוות דעת על המוצר חייבת להתפרסם (חיובית או שלילית), לפי סדר כרונולוגי או בכל כל צורה אחרת שתציג סדר שקוף או אובייקטיבי.
  • ככל שמתאפשר לבעל העסק ו/או למפרסם, יש לאפשר באתר או בפלטפורמה תצוגה של מועד חוות הדעת והמועד שבו המוצר נרכש.
    בעל העסק או אחראי הביקורות יפרסמו את מדניות פרסום הביקורות ובאילו מקרים הם מסירים חוות דעת.
  • מלבד תגובות/ביקורות הנוגדות את תנאי השימוש (לדוגמה: תוכן אלים, תוכן מסיט, תוכן פוגעני), אין לשנות או להסיר את חוות הדעת שפורסמו.
  • אין לעקב פרסום חוות דעת מאינטרסים עסקיים, חוות דעת וביקורות שליליות ישמשו כאמצעי למידה עבור בעל העסק ויתפרסמו בסמוך לכתיבת הביקורת.

במהלך החודשים הקרובים על העסקים להתאים את עצמם להנחיות החדשות של הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, כמו כן גם בכל הנוגע לפרסום של אושיות רשת ובלוגרים.
גם אושיות הרשת עצמן חייבות לקחת בחשבון שהכללים משתנים והביקורות חייבות להיות אותנטיות, שקופות, אובייקטיביות ובהתאם להנחיות.

משפיעני רשת, אושיות רשת ובלוגרים – ביקורות לחברות ועסקים שוות כסף

חוות דעת וביקורות של אושיות ומשפעיני רשת באינסטגרם, פייסבוק, יוטיוב וברשתות חברתיות נוספות – תעשייה המגלגלת מיליוני שקלים בשנה.
עד כמה חוות דעת וביקורות צרכנות באינטרנט הן אמינות? רמת האמינות בביקורות ברשת אינה ברורה ותלויה באתר בו מופיעה הביקורת, כך למשל נכון להיום הביקורות של משפיעני הרשת ברשתות החברתיות השונות, אינן בהכרח אמינות וסביר כי אם חברה שילמה לדמות רשת בולטת לבצע ביקורת עבור המוצר שלה, קיים סיכוי גבוה מאוד שהביקורת לא תהיה מספיק אמינה ובמקרים רבים ייתכן מצב בו ההמלצה תהיה ללא שימוש במוצר כלל.

חוות וביקורות יכולות להפוך כל עסק למצליח מאוד או פושט רגל

הענפים הבולטים עליהם ממליצים אשי הרשת השונים הם אופנה, ענף הדיגיטל, תיירות ואוכל – חוות הדעת יכולות להיות בסרטון של משפיעני רשת, מדרגים בולטים באתרי הדירוגים (במיוחד בגוגל ביזנס ופייסבוק) כמובן וכל לקוח שמדרג או כותב ביקורת באחת מן הפלטפורמות.

העדר הפיקוח על הביקורות ברשת ברור לכל הגורמים העוסקים בתחום:
ביקורות בפייסבוק בגוגל ובאתרי ביקורות נוספים ניתנות לכתיבה על-ידי כל אדם (פעמים לא מעטות על-ידי פרופיל מזויף או בוט), אתרים המאפשרים מחיקת ביקורות או מחיקת ביקורות שליליות מעמוד הפייסבוק וישנם רק מעט אתרים פופולאריים שמבצעים תהליך אימות כדוגמת דוא”ל וקבלות רכישה.

למרות שביקורות שליליות רבות הכוללות תמונות וסרטונים עשויות להיות אמינות, תופעה בעייתית ומוכרת היא ביקורות שליליות כנגד מתחרה עסקי בענף שנועדו ליצור מצג שווא שלילי של העסק המתחרה.
מכוון ומספר חוות דעת, ביקורות ודירוגים ועד לסרטונים ופוסטים של משפיעני רשת – הן המפתח להצלחה וגם לקריסת עסקים רבים, ברשות להגנת הצרכן החליטו להוציא הנחיות חדשות שתפקידן לחזק את האמינות של חוות הדעת.

איך אפשר לאכוף את ההנחיות האלו?

ההנחיות של הרשות להגנת הצרכן אינן המלצה וסמכויות הרשות מהוגנת בחוק, למרות זאת ופחות מ 24 שעות מפרסום ההנחיות החדשות גורמים רבים בענפי הפרסום והשיווק קטלגו את ההנחיות האלו כהתערבות בוטה וכזו שאינה ניתנת לאכיפה בהיקפים רחבים.
הרשות להגנת הצרכן יכולה לאכוף באמצעים שונים כדוגמת חקירת מקרה מדווח, כל חקירה כנגד חברות ומשפעיני רשת משמעותם פגיעה במוניטין שעלול להפוך את הגורמים המעורבים לחשודים או מוכרזים כלא אמינים.
הרשות להגנת הצרכן יכולה אף להטיל קנסות על הגורמים המפרים, על אף שבהתאם לפרסומים של הרשות לא ברור מה הן הסנקציות הצפויות וכן לעיתים בתי המשפט עשויים לבטל את הקנסות האלו, לא מומלץ לקחת את הסיכון ויש לעשות את המקסימום כדי להתאים את עצמכם להנחיות החדשות.

שאלות - תשובות

הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן מבקשת לעלות את רמת האמינות ולהוריד את תופעת הטעיית הצרכנים.

כן, בשנים האחרונות ביקורות, חוות דעת ודירוגים הפכו לכלי להצלחה או כישלון של עסקים.

לא, בהתאם להנחיות של הרשות להגנת הצרכן אין לבצע זאת.

אופציות אפשריות: בדיקה שתפגע במוניטין ועד קנסות למפרים.

בהחלט. יש מספר חברות שמאפשרות קניית ביקורות וחוות דעת חיוביות. המטרה היא להוסיף חוות דעת אמיתיות בהתאם לסוג ואיפיון העסק.

לקבלת הצעת מחיר מותאמת אישית נא להשאיר פרטים 👇

לשפר את התדמית זה לא מותרות - זה חובה!

שינוי גודל גופנים
ניגודיות